Donation fra Fonden Sol og Strand ved Margit og Kjeld skal hjælpe teenagere med ADHD
Teenageårene kan være en udfordrende periode – særligt for unge med ADHD, som ofte oplever flere nederlag og større vanskeligheder med selvstændighed end deres jævnaldrende. Nu lancerer ADHD-foreningen projektet ”Godt på vej”, som skal hjælpe teenagere og deres forældre.
En donation på 105.000 kroner fra Fonden Sol og Strand ved Margit og Kjeld gør det muligt for ADHD-foreningen at udvikle nyt, målrettet materiale, der skal støtte teenagere med ADHD og deres forældre i overgangen til voksenlivet.
– Vi oplever et stort behov for støtte til unge med ADHD og deres familier, særligt i de svære overgangsår. Mange forældre føler sig magtesløse, og de unge står ofte uden de rette redskaber til at håndtere hverdagen. Med denne donation kan vi give dem den hjælp, de har brug for, siger Camilla Louise Ganzhorn, der er direktør i ADHD-foreningen.
Materialet til de unge vil indeholde letforståelige tekster og korte film, der via QR-koder giver dem adgang til viden om ADHD og metoder til at håndtere hverdagen.
Samtidig udvikles en omfattende guide til forældre, som ofte står i en svær balance mellem at støtte og give plads til deres teenagers selvstændighed.
– Vi oplever voksne, som har hængt i med neglene og vores håb er, at projektet kan hjælpe familierne lidt tidligere og på den måde gøre hverdagen lidt nemmere. Jeg håber, at de unge oplever, at de ikke er forkerte, og at de får de redskaber, der giver dem adgang til at vise, hvad de kan, siger Camilla Louise Ganzhorn.
Må ikke efterlades på perronen
I materialet kan forældrene hente viden og værktøjer til at hjælpe deres børn med at fastholde sunde vaner, fortsætte uddannelse og undgå de faldgruber, som mange unge med ADHD risikerer at havne i.
For nogle kan det være en udfordring blot det at komme op om morgenen, at lave lektier, at købe ind og generelt passe de ting, som er en del af hverdagen. Ifølge Camilla Louise Ganzhorn går 37 procent af unge med ADHD ud af folkeskolen uden den afsluttede eksamen. Det reducerer deres muligheder for at søge ind på en ungdomsuddannelse.
– Der er ingen evidens for, at de her unge har en lavere IQ, men de har svært ved at lære i de rammer, som folkeskolen tilbyder. Målet med projektet er at sikre, at de unge tilegner sig mestringsværktøjer, som gør hverdagen nemmere, siger Camila Louise Ganzhorn.
Statistikker viser desuden, at 25 procent af unge med ADHD mellem 15 og 24 år hverken er i job eller under uddannelse. De er desuden oftere involveret i kriminalitet, trafikulykker og misbrug end deres jævnaldrende.
– Det er vigtigt, at vi ikke efterlader de her børn og unge på perronen, uden at de kender deres handlemuligheder. Vi har et menneskeligt og et samfundsmæssigt ansvar for, at et menneske kan begå sig i vores samfund.
Materialet vil blive distribueret til relevante instanser som PPR, distriktspsykiatrien og Psykinfo, hvor det kan komme så mange familier som muligt til gode.
ADHD-foreningen har i over 40 år arbejdet for at skabe bedre vilkår for mennesker med ADHD og deres pårørende.